Arbetsvälmående

Trivseln på jobbet är en blandning av motiverande arbetsuppgifter, trevliga kollegor, gott ledarskap, den allmänna stämningen och det professionella kunnandet. När välbefinnandet ökar, minskar ofta personalfrånvaron och resultatet syns i produktiviteten.

Här kan jag hjälpa med såväl förebyggande som reparerande åtgärder. Alla situationer och organisationer är unika. Vi kommer därför överens om hur vi kartlägger situationen och gör upp en plan. Jag har många goda erfarenheter från tidigare arbetsvälmåendeprojekt där resultatet varit en arbetsplats att trivas på!      

Konsultation

Konsultationsprocesser kan vara allt från ett möte till en process på 10 över gånger. Då man inte riktigt är säker på vad för hjälpinsats man egentligen behöver kan det vara bra att börja med en konsultation. Under konsultationsprocessen kan behovet kartläggas och diskuteras. Tillsammans kommer vi fram till hur vi fortsätter.

Konsultationen kan gälla det mesta som har med välmående och interaktion inom arbetsgemenskapen eller organisationen att göra. Ibland ser man klart ett problem eller något man vill utveckla, men det är svårare att hitta verktygen för att lösa det. Då kan det vara bra att ventilera och vända och vrida på dilemmat med någon utomstående och samtidigt komma fram till en plan för att lösa problemet eller utveckla något nytt.

Arbetshandledning

Arbetshandledning kan man ha enskilt eller i grupp. Genom reflekterande samtal får man avlastning och hjälp att orka och utvecklas i sitt arbete. Teman som behandlas är bl.a. arbetsglädje och -motivation, stresshantering samt yrkesroll och yrkesidentitet.

Arbetshandledningens innehåll styrs alltid av kundens behov och det som är mest akut att diskutera. Både enskilda "case" och allmänna fenomen inom arbetsgemenskapen är saker som kan bearbetas.

I början av en arbetshandledningsprocess ställer man upp mål för processen. Man kan då komma överens om speciella teman som känns viktiga för den/ de som får handledning. Processen kan göras intensivare genom att deltagarna får mellanuppgifter att jobba med, allt enligt uppdragsgivarens önskemål.

En arbetshandledningsprocess kan med fördel sträcka sig över 2 år, men även processer på 5-10 gånger ordnas. Det vanliga är att man träffas med 2-4 veckors mellanrum och utvärdering av processen sker kontinuerligt. Tiden för en arbetshandledningssession varierar mellan 60-120 minuter, beroende på deltagarantalet. Arbetshandledning kan vid behov hållas på distans.

Två exempel på när arbetshandledning kan vara till stor nytta:

På företag X kommer en stor organisationsförändring att ske. Det finns både oro och motstånd bland personalen och förmannen är rätt så ny. Här kan förmannen få individuell/enskild handledning och så kan grupper på 4-10 personer få grupphandledning för att bearbeta den nya situationen. Vid behov kan förmannen kallas in till grupphandledningen.

En egenföretagare skulle vilja utveckla sin verksamhet och behöver få reflektera över huruvida det är möjligt och vart hen är på väg på långsikt. I arbetshandledning kan man på en neutral nivå se över den egna orken, känslor inför nya utmaningar och möjligheter samt fundera över de egna begränsningarna.

Ledarskapscoaching

Många arbetsplatser och organisationer präglas av sin ledare och jag har alltid fascinerats organisationernas kultur och ledarskap. Just nu talas det mycket om att alla skall leda sig själv. Så ledarskapet finns på alla nivåer. Men, ledaren blir ofta ganska ensam med sina tankar och beslut och kan därför behöva ett bollplank för reflektion och utveckling. Hurudan ledare vill du vara? Hur skall du bygga upp ett förtroende? Vad för betydelse har Feedback? Varför fungerar vissa team bättre än andra?

Då jag utbildade mig till Mental Coach riktade jag in mig på ledarskapscoachning.

Coaching

Orsaker till varför kunder anlitar en coach för individuell coaching är t.ex. önskan om utveckling eller förändring, någon som står inför ett vägval eller som vill optimera sina prestationer. Du blir i coachingprocessen mer medveten om dina värderingar, får mera kunskap om dig själv, ditt sätt att tänka, känna och bete dig. Allt detta sker genom diskussion där jag som coach hjälper dig att komma vidare med det du önskar.

Utvecklingsdagar

Utvecklingsdagar för organisationer och arbetsgemenskaper kan skräddarsys enligt behov och tema. Här samarbetar jag med flera aktörer så fysiska aktiviteter, återhämtningsövningar och avslappning går att ordna enligt Ert önskemål!

Exempel på teman:

Kommunikation

Ledarskap

Samhörighet

Mer fritt och lekfullt eller teori och faktabaserat, det bestämmer ni.

Hör av Er så planerar vi vidare!

 Emotionell Intelligens EQ

Emotionell intelligens handlar om en persons förmåga när det gäller att kunna handskas med egna och andras känslor, upprätthålla relationer, motivera sig själv och vara empatisk.

Enligt tidningen Harvard Business Review har olika studier visat att en hög emotionell intelligens är förknippat med goda ledaregenskaper, god hälsa och stora möjligheter att lyckas.

Personer med hög EQ klarar sig alltså bra i sin karriär. Det som är intressant är att den emotionella intelligensen går att träna upp. Hör av Er så berättar jag mer!